Zorgbestuurder Ruud Jonkman aan het woord

Wat trok u aan in Zonnehuisgroep Vlaardingen?

Wat mij direct aansprak is de menselijke maat, vriendelijke mensen en de duidelijke verankering in de wijk. Zonnehuisgroep Vlaardingen heeft een sterke relatie met haar omgeving, en dat past bij mijn overtuiging dat goede zorg dichtbij begint. De organisatie straalt betrokkenheid uit – bij cliënten, familie, medewerkers én vrijwilligers – en dat vormt een krachtig fundament om samen te bouwen aan toekomstbestendige zorg.

Wat betekent kwaliteit in de zorg voor u persoonlijk?

Kwaliteit betekent voor mij: gezien worden als mens. Dat geldt zowel voor cliënten als voor medewerkers. Goede zorg is persoonsgericht, waardengedreven en verankerd in de dagelijkse praktijk. Het is zorg die aansluit bij het leven van de cliënt, niet andersom. Daarbij gaat het niet alleen om uitkomsten, maar vooral om ervaringen, relaties en continu leren.

Wat neemt u mee op het gebied van kwaliteit naar de Zonnehuisgroep, wat u heeft geleerd de afgelopen jaren?

Ik heb geleerd dat kwaliteit geen project is, maar een manier van denken en doen. Het begint bij het dagelijkse gesprek over wat goed gaat, wat beter kan en wat echt telt voor de cliënt. Ik breng ervaring mee in het werken met integrale kwaliteitsaanpakken waarin professionals ruimte en eigenaarschap krijgen. Het versterken van het lerend vermogen van teams staat voor mij centraal.

Welke rol spelen medewerkers in kwaliteitsontwikkeling?

Een cruciale rol. Medewerkers zijn de ogen, oren en het hart van de organisatie. Kwaliteit groeit waar zij zich gehoord en gesteund voelen. Als bestuurder zie ik het als mijn taak om condities te creëren waarin vakmanschap tot bloei komt – door ruimte voor reflectie, scholing, intervisie én door actief te luisteren naar wat zij nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen.

“Kwaliteit voel je in de sfeer op de werkvloer en hoor je in de verhalen van cliënten.”

Hoe herkent u of de kwaliteit op orde is?

Ik kijk verder dan indicatoren of audits – al zijn die natuurlijk ook relevant. Kwaliteit voel je in de sfeer op de werkvloer, hoor je in de verhalen van cliënten en zie je in het zelfvertrouwen van teams. Als mensen met plezier samenwerken, open spreken over dilemma’s, en als er rust is in de organisatie, zijn dat voor mij tekenen van intrinsieke kwaliteit.

Hoe betrekt u cliënten bij het gesprek over kwaliteit?

Door hen oprechte ruimte te geven. Je moet nieuwsgierig zijn naar hun perspectief, ook als dat schuurt. Ik geloof in het krachtig maken van cliëntenraden, maar ook in informele vormen van betrokkenheid: tafelgesprekken, huiskamerinterviews, en het serieus nemen van signalen van familie en mantelzorgers.

Met welk kwaliteitsmodel vindt u het meest prettig om mee te werken?

Modellen zijn ondersteunend, niet leidend. Essentieel is dat het model uitnodigt tot dialoog, eigenaarschap en continue verbetering vanuit de praktijk.

“Goede zorg begint dichtbij.”

Innovatie heeft ook uw interesse, zo hebben wij begrepen. Hoe ziet u dit in relatie tot kwaliteit?

Innovatie is voor mij geen doel op zich, maar een middel om beter aan te sluiten bij de behoeften van vandaag en morgen. Denk aan digitale hulpmiddelen die zelfredzaamheid bevorderen, andere werkwijzen en werkprocessen of technologie die werkdruk verlicht. Als innovatie ten dienste staat van de relatie tussen zorgverlener en cliënt, kan het kwaliteit versterken én toekomstbestendig maken.

Wat vindt u van de afgelopen jaren verpleegtechnisch een van de betere innovaties?

Iedere situatie is anders en het is van belang om te bezien welke innovatie het beste past of het meeste voordeel oplevert voor de medewerker en/of de cliënt in die betreffende situatie. Een mooi voorbeeld van zo’n innovatie is de Momo BedSense, een hulpmiddel dat signaleert wanneer een cliënt uit bed is. De inzet hiervan in een passende situatie levert voor de cliënt waardigheid op en voor de medewerker een aanzienlijke tijdsbesparing.

Wat zijn de grootste uitdagingen de komende jaren?

De arbeidsmarkt en betaalbaarheid zijn natuurlijk grote thema’s, maar ik zie vooral de uitdaging om anders te kijken naar zorg. Niet alles wat kan, moet. De kernvraag is hoe we met elkaar de balans vinden tussen professionele inzet, informele ondersteuning en eigen regie. Dat vraagt om samenwerking.

Wat wilt u het komende jaar bereiken?

Ik wil luisteren, verbinden en samen koers bepalen. De eerste maanden wil ik veel tijd doorbrengen– tussen cliënten, collega’s en vrijwilligers. Alleen zo krijg je écht zicht op waar de kracht zit en wat er nodig is. Vanuit die nabijheid wil ik samen met collega bestuurder Corina Bots en het team verder uitbreiden en bouwen aan een organisatie waar mensen graag wonen, op bezoek komen, werken en leren.

Wanneer bent u tevreden?

Als medewerkers met trots vertellen waar ze werken. Als cliënten zeggen over de organisatie, dat ze zich gehoord en gewaardeerd voelen. En als we elkaar als collega’s weten te vinden als het spannend wordt. Dan weet ik: we zijn samen op de goede weg.

Vorige
Vorige

Snelle Energieboost Smoothie

Volgende
Volgende

Het belang van dagbesteding in de gehandicaptenzorg