Joyce: helpende met hart voor ouderen
Al 17 jaar zet ze zich met hart en ziel in voor de zorg voor ouderen. Wat begon vanuit een sterk innerlijk gevoel om iets te betekenen, groeide uit tot een loopbaan waarin kwaliteit, betrokkenheid en ontwikkeling centraal staan. In dit interview deelt ze haar ervaringen, haar visie op wat kwaliteit in de zorg echt betekent en wat haar motiveert om door te blijven gaan. Haar verhaal laat zien hoe belangrijk het is om zorg te verlenen met aandacht, kennis en vanuit je hart.
Wat heeft je ertoe gebracht om in de zorg te gaan werken?
Ik had zo’n sterk gevoel dat het prettig zou zijn om met ouderen te werken. Eerder had ik het geprobeerd bij jongeren, maar dat viel een beetje tegen. Toen dacht ik: nee, ik voel me prettiger bij ouderen. Dat gevoel was echt heel sterk.
Hoe ik überhaupt in de zorg terecht ben gekomen? Nou, in die tijd was ik werkloos. Ik heb toen gesolliciteerd via, hoe heet het ook alweer... een organisatie die bemiddelde in zorgopleidingen. Daar had ik echt geluk mee. Ik was ontzettend dankbaar dat ze me hadden aangenomen voor de opleiding.
Vanaf het begin voelde ik die klik met de ouderen. Het voelde alsof het nodig was voor hen, maar ook voor mij. Ik voelde me er prettig bij; het klopte gewoon.
Wat vind je het mooiste aan jouw werk als helpende?
Ik vind het echt fijn om persoonlijke verzorging te geven. Het voelt goed om te zien dat ze zich goed voelen in hun eigen leefomgeving. Het is voor mij bijzonder om ze te mogen helpen met wassen, aankleden en het verzorgen van hun voeding. En natuurlijk ben ik er ook voor al hun dagelijkse vragen.
Eigenlijk komt het erop neer dat ik het mooiste vind aan mijn werk dat ik ervoor zorg dat ze goed verzorgd worden en zich gelukkig, of in ieder geval goed, voelen.
Waar ben je het meest trots op in je werk?
Trots? Ja, ik ben trots als ik zie dat iedereen tevreden is die ik heb geholpen. Je ziet het aan hun gezichten en in hun ogen wanneer ik er ben, hoor. Dat geeft me ook plezier, omdat ik me er echt hard voor inzet. Het geeft me voldoening. Ja, als ik zie dat de ouderen tevreden zijn. Dus op dat moment ben ik het meest trots, als ze me echt in de ogen kunnen kijken. Dan weet ik: ik heb me helemaal gegeven.
Wat zijn eigenschappen die een goede helpende volgens jou moet hebben?
Ten eerste denk ik dat je empathisch moet zijn. Dat je kunt aanvoelen wat iemand anders voelt. Dat empathische, en ook geduld hebben. Een sterk verantwoordelijkheidsgevoel is ook belangrijk. En dat je goed kunt communiceren. Ook goed kunnen samenwerken met collega’s is belangrijk. Er zijn nog veel meer eigenschappen, maar dit zijn de belangrijkste voor mij.
Wat betekent “kwaliteit” voor jou in je dagelijkse werk?
Ja, die eigenschappen die ik net heb genoemd, zijn belangrijk. En dat je daarmee ook goed kunt communiceren. Dat je naar oplossingen zoekt en dat je goed kunt werken, zodat het werk goed verloopt. Dat je kunt inspelen op de wensen en behoeften van de ouderen, met je kwaliteiten. Ook onder werkdruk. Dat je daarmee om kunt gaan. Want als het druk is op de werkvloer, moet je gewoon kunnen doorwerken. Soms heb je tijdgebrek, toch? En dan moet je sneller kunnen werken. Daar moet je wel tegen kunnen, want dat komt vaak voor. Niet altijd, maar wel regelmatig.
En goed kunnen omgaan met je collega’s is ook belangrijk. Dat je goed voor de mensen werkt, op een methodische manier. Samenwerking is ook belangrijk, met artsen, verpleegkundigen, de fysio en de ergo. Dat je met hen allemaal goed kunt samenwerken.
En blijven leren, hè. Jezelf blijven ontwikkelen om goede zorg te kunnen blijven geven. Om die kwaliteit te behouden, volg ik ook cursussen. Zodat ik alles op tijd en goed kan doen. Ja, zodat je gewoon lekker up-to-date blijft. Want dingen veranderen soms, hè?
“Jezelf blijven ontwikkelen om goede zorg te kunnen blijven geven.”
Hoe merk jij in jouw werk of je goede kwaliteit levert?
Ja, ik krijg feedback, van collega’s. Soms ook van de ouderen. Dat ik het goed heb opgelost, of dat ik het goed heb gedaan. Soms hoor ik het ook van oudere mensen die dat kunnen zeggen, want niet iedereen kan dat. Dan zeggen ze bijvoorbeeld: “Je bent kundig.” Zulke opmerkingen krijg ik dan.
Zijn er dingen die jij doet om de kwaliteit van zorg voor cliënten te verbeteren?
Dus als ik zie dat iemand iets nodig heeft, dan geef ik dat door. Want soms zie je, dat iemand niet goed verzorgd is of dat er iets niet in orde is. En als ik dan iemand heb verzorgd, geef ik het door: “Ik heb dit en dat gezien.” Dus als ze iets nodig hebben of iets vragen, dan geef ik dat ook door.
Heb je al trainingen en/of bijeenkomsten gevolgd via Zorgwerk gevolgd? Zo ja, welke en hoe vond je de training/bijeenkomst?
Ja, ja, dat heb ik in het verleden gedaan, bijvoorbeeld de medicatietraining. En voor de toekomst wil ik me ook blijven ontwikkelen. En binnenkort krijg ik weer zo'n medicatietraining. En daarnaast heb ik ook op eigen initiatief cursussen gevolgd. Eigenlijk volg ik al die jaren door continu trainingen.
Zorgwerk biedt ook trainingen aan, bijvoorbeeld over gezondheid, goed eten en drinken, en dat soort onderwerpen. En bij die bijeenkomsten ben ik natuurlijk altijd aanwezig.
Wat vind je fijn aan het werken via Zorgwerk?
Wat ik fijn vind, is dat ik flexibel mag werken. Ja, dat is echt prettig. Ik bepaal ook zelf wanneer ik kan werken, en dat vind ik heel belangrijk. Sinds het begin dat ik als helpende werk, is dat al zo. Ik ben begonnen in Amsterdam, daar ben ik gestart bij Zorgwerk. Daarna werkte ik ook in Amstelveen, daar stond ik al ingeschreven. En toen ik naar Rotterdam verhuisde, ben ik hier verder gegaan. Het voelt vertrouwelijk en prettig.
Hoe ga je om met feedback van andere zorgprofessionals of cliënten?
Ja, ik neem het met trots mee. En ik ga ermee aan de slag, zowel met positieve als met negatieve feedback.
Wat zou je andere helpenden willen meegeven over het leveren van goede kwaliteit?
Dat je het werk met je hart doet, dat is het belangrijkste. Zolang je het met je hart doet en je bedoelingen goed zijn, dan zit je goed. En als je iets niet weet, dan moet je het gewoon vragen. Dat soort tips geef ik ook mee. Ja, dus gewoon vragen inderdaad, om ervoor te zorgen dat je goede kwaliteit levert. Vragen stellen, het goed doen en vanuit je hart. Dat is hoe ik het zelf ook beleef.
“Dat je het werk met je hart doet, dat is het belangrijkste.”
Wat maakt jou aan het einde van je dienst echt tevreden?
Aan het einde van mijn dienst ben ik echt tevreden. Ik ben tevreden, omdat ik mensen heb kunnen helpen, en omdat zij ook tevreden zijn. Je voelt het gewoon, dat je goede dingen hebt gedaan. Ja, dat geeft me zo’n voldoening.
Waar hoop je over vijf jaar te staan in je werk of ontwikkeling?
Ik voel me nog sterk en goed genoeg om door te gaan. Dus over vijf jaar, zolang ik gezond blijf, wil ik zijn zoals ik nu ben. Of misschien zelfs een stukje verder. Ik blijf me in ieder geval ontwikkelen.
Ik heb ook tegen mezelf gezegd: als ik stop, dan word ik verdrietig. Dus ik stop gewoon niet. Zolang ik me goed voel, blijf ik werken. Zolang ik me goed voel, blijf ik me inzetten voor de ouderen.
“"Zolang ik me goed voel, blijf ik me inzetten voor de ouderen.”