Zorgwerk Academy: verbinding tijdens collegiale ontmoetingen en coaching gesprekken

We maken het met ons grote bestand aan opdrachtgevers en onze unieke app (power) voor jou gemakkelijk om aan het werk te gaan in de zorg en kinderopvang. Maar om ook samen in verbinding te blijven (love), biedt Zorgwerk aan onze uitzendmedewerkers collegiale ontmoetingen en coaching gesprekken aan. Want in verbinding staan met elkaar, dat vinden we bij Zorgwerk heel belangrijk. Weten wat het inhoudt? In dit interview ga ik in gesprek met Natascha. Zij is Ikigai coach bij Zorgwerk en organiseert collegiale ontmoetingen bij de Zorgwerk Academy. Ook voor een 1-op-1 coaching kan je altijd bij haar en haar collega Indra terecht.

Cato: Vertel, wat kunnen Zorgwerkers verwachten van een collegiale ontmoeting?

Natascha: ‘Tijdens een collegiale ontmoeting kom je samen met andere collega’s in jouw vakgebied. Naast dat het heel gezellig is om nieuwe collega’s te ontmoeten, is het ook fijn voor reflectie. Zorgwerkers kunnen vertellen over iets wat zij meegemaakt hebben tijdens een dienst en dan kunnen we dit samen reflecteren door vragen te stellen en andere visies te horen van elkaar. De ontmoetingen zijn dus bedoeld voor alle uitzendmedewerkers die behoefte hebben om samen met mede Zorgwerkers ervaringen uit te wisselen, te delen en te verbinden.’

Cato: Wat kan je als Zorgwerker uit collegiale ontmoeten halen?

Natascha: ‘Het werk in de zorg en kinderopvang is heel divers, waarbij je veel meemaakt. Als flexmedewerker sta je niet altijd met hetzelfde team. Het is dan fijn om toch je ei kwijt te kunnen bij andere Zorgwerk collega’s en bij ons. De één kan de ander helpen, of dat nou iemand met 20 jaar ervaring is of juist iemand die net van de opleiding komt. Door samen te praten, krijg je meer herkenning en erkenning.’

Cato: Wat wordt er dan zoal besproken?

Natascha: ‘We willen een laagdrempelige sfeer creëren in een veilige omgeving. Daarom hebben de collegiale ontmoetingen een goede balans van serieuze én ontspannen gesprekken, waarin humor juist ook belangrijk is. Naast het bespreken van ervaringen, is er ook ruimte om praktische vragen te stellen, bijvoorbeeld over de app. Ook is het fijn om het mooie van het werk te delen. Zo vraag ik vaak naar de gouden momentjes tijdens een dienst. Of we praten over wanneer een dag voor jou geslaagd is. Uiteindelijk is het doel om contact te leggen met collega’s, om verbinding te maken. In de app kan je via de QR-code elkaar makkelijk toevoegen als vriend, waarna je bijvoorbeeld samen op locaties kan werken. Ik zie vaak mooie vriendschappen ontstaan tijdens de ontmoetingen.’

Cato: Waarom vindt Zorgwerk deze gesprekken belangrijk?

Natascha: ‘Bij Zorgwerk vinden we het belangrijk dat jij als uitzendmedewerker je gehoord voelt en een teamgevoel opbouwt. We maken immers samen de zorg en kinderopvang beter en daarom willen we graag laten weten dat je op ons kan terugvallen. Wat het ook is, iets kleins, iets groots: via deze ontmoetingen willen we een luisterend oor bieden. Wil je liever 1-op-1 met ons praten, dan kan dat ook tijdens coaching gesprekken.’

Cato: Wat houden de coaching gesprekken dan in?

Natascha: ‘Soms heb je wat extra aandacht of tijd nodig, of wat tools en tips om weer verder te kunnen. Dan is het fijn dat je met ons daarover in gesprek kan gaan en reflecteren. Via 1-op-1 gesprekken, online dan wel live, bieden we een luisterend oor en begeleiding.’

Cato: Hoe kan ik mij aanmelden voor collegiale ontmoetingen of coaching gesprekken?

Natascha: ‘De collegiale ontmoetingen staan als training in de app onder ‘Actuele opdrachtgevers’ op de startpagina en daarin kan je jezelf inschrijven. Op onze Zorgwerk Academy in Rotterdam komen we samen, maar soms bieden we ook online ontmoetingen aan voor mensen die van verder komen. Voor nu zijn de ontmoetingen alleen beschikbaar voor onze uitzendmedewerkers. Voor de coaching gesprekken kan je ons altijd bellen om een afspraak te maken via 088-2826098 of een mail te sturen naar ikigai@zorgwerk.nl. Deze coaching gesprekken kunnen ook bij ons op de Zorgwerk Academy plaatsvinden, maar ook via videobellen, als je dat fijner vindt. Zo hopen we de love samen te voegen met de power.’

Cato: Dat klinkt als een mooie gelegenheid om verbinding met elkaar te maken.

Natascha: ‘Dat is het zeker. Indra en ik staan klaar voor onze Zorgwerkers en hopen je snel te ontmoeten!’

Vorige
Vorige

Cao-akkoord voor zorgpersoneel: vaste medewerkers krijgen voorrang in rooster

Volgende
Volgende

Interview met Aafje over koppeling tussen Nedap Ons® en Zorgwerk