Gesloten deur in de thuiszorg: onderneem altijd actie.

Dichte deur instructie werken in de thuiszorg vacatures

Werk je in de thuiszorg? Dan kan het soms zomaar zijn dat je bij een cliënt voor een dichte deur staat. Je belt aan maar de bewoner doet niet open. Weet jij welke stappen je dan moet volgen?

De belangrijkste stap is om niet zomaar weg te gaan als je voor een dichte deur staat. Onderneem altijd actie. Er kan mogelijk iets ernstigs zijn gebeurd met de cliënt en het is jouw verantwoordelijkheid om juist te handelen.

Hieronder beschrijven wij de stappen die je moet volgen. Let op, deze kunnen per organisatie waar je werkt afwijken. Check altijd het protocol van de opdrachtgever in de Zorgwerk-app.

Wat te doen als de cliënt niet opendoet:

  • Controleer of het tijdstip klopt, of dat de cliënt de zorg heeft afgezegd. Raadpleeg hiervoor je route.

  • Als er geen meldingen/notities zijn, bel je een tweede keer aan. Nog steeds geen reactie?

  • Beoordeel de situatie: zijn de gordijnen dicht? Ziet het huis er verlaten uit? Probeer vast te stellen of de cliënt thuis is (klop op het raam of roep door de brievenbus, enzovoort).

  • Controleer of de cliënt een digitale toegangsoplossing heeft.

  • Bel de cliënt op de huistelefoon of mobiele telefoon.

  • Neemt de cliënt niet op? bel de contactpersoon van de cliënt (indien het telefoonnummer beschikbaar is bij de cliëntgegevens). Bespreek de situatie met de contactpersoon. Als er geen aanwijzing is voor afwezigheid van de cliënt, vraag de contactpersoon te komen om de deur te openen.

  • Wanneer dit geen resultaat heeft, neem dan contact op met het thuiszorg team, de planner of bereikbare dienst en overleg de situatie. Ga nooit weg zonder dat je actie hebt ondernomen. Check altijd het protocol van de opdrachtgever.

  • In geval van een spoedsituatie waarbij je er bijna zeker van bent dat de cliënt ernstig letsel heeft opgelopen bel je 112.

  • Wacht tot politie aanwezig is. Als ze niet direct kunnen komen, spreek een tijdstip af en herstart je route.

  • Laat de politie de situatie beoordelen en de deur openmaken.

  • Rapporteer in het dossier van de cliënt.

  • In geval van een calamiteit meld je dit bij de teamleider. Gebeurt de calamiteit in het weekend, meld het dan bij het thuiszorg team, planner of de bereikbare dienst.

 Wat te doen wanneer de ontvangen sleutels van de cliënt niet passen:

  • Neem (telefonisch) contact op met de cliënt.

  • Bij geen gehoor, bel de contactpersoon om een passende sleutel te komen brengen.

  • Wanneer dit geen resultaat heeft, neem dan contact op met het thuiszorg team, de planner of bereikbare dienst en overleg de situatie. Ga ook in dit geval niet weg zonder overleg.

 

Wat te doen wanneer de cliënt zeker niet thuis blijkt te zijn:

  • Laat een notitie/afwezigheidskaart met naam en tijdstip in de brievenbus achter waarop je vermeldt dat je aan de deur bent geweest en weer bent weggegaan.

  • Draag dit over aan de medewerkers van het thuiszorgteam.

Wie is wanneer bereikbaar:

Check in de app wie je van de desbetreffende thuiszorgorganisatie kunt bereiken in deze bovenstaande situaties. Op deze manier kun je altijd om hulp of advies vragen.


Vorige
Vorige

Zo houd je grip op tijd en wek je vertrouwen!

Volgende
Volgende

Met Power & Love creëren we met elkaar betere asielopvang die verder gaat dan een dak boven je hoofd.