Veelgestelde vragen


Hier vind je de antwoorden

op al je vragen

 




Solliciteren

Wijzigen gegevens
App en webapp
Loon
Vakantiegeld
Vakantie-uren
Scholing & Training
Uit dienst
Ziekte
Pensioenfonds
Werkgeversverklaring
App Only
Zwangerschap

 


Solliciteren


Ik wil graag via Zorgwerk werken. Hoe kan ik me hiervoor inschrijven?


Fijn dat je interesse toont om via ons te gaan werken. Zorgwerk heeft honderden verschillende opdrachtgevers (zorg- en welzijnsinstellingen en kinderdagverblijven), die bij ons diensten of vaste banen uitzetten. Er is dus volop kans om snel aan de slag te kunnen gaan! Zie je op onze website een vacature die je aanspreekt, solliciteer er dan meteen op. Zodra we de sollicitatie van je hebben ontvangen, nemen wij contact met je op en volgt een persoonlijk gesprek om je inschrijving bij Zorgwerk rond te maken.


Ik zie een interessante vacature op de website staan. Is deze op dit moment nog beschikbaar?


Die kans is erg groot van wel, want alle getoonde vacatures zijn up-to-date. Maar ook als een geschikte vacature net aan je neus voorbij is gegaan, hoef je je geen zorgen te maken. Wij hebben namelijk enorm veel werk beschikbaar. Schrijf je dus snel in, dan zorgen wij vervolgens voor een opdracht die perfect bij je past.


Ik ben bij jullie online aan het solliciteren, maar krijg de melding in beeld dat de bijlage die ik wil uploaden te groot is. Wat nu?


Dit probleem is erg eenvoudig op te lossen. Stuur in dat geval je sollicitatie (cv + motivatie) per email naar solliciteren@zorgwerk.nl.


Ik ben bij jullie online aan het solliciteren, maar ik krijg de melding in beeld dat mijn gegevens al bekend zijn. Wat nu?


Stuur in dat geval je cv per email naar solliciteren@zorgwerk.nl. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op en zorgen er vervolgens voor dat al je info up-to-date is.


Is er voldoende werk?


Ja! Als je een diploma op het gebied van zorg en welzijn hebt, dan hebben wij enorm veel werk voor je beschikbaar!


Heb ik een VOG nodig?


Ja. Als je via Zorgwerk wilt werken, is het in bezit zijn van een VOG een vereiste. Je moet deze zelf aanvragen (Zorgwerk helpt je daar bij) en betalen. De kosten voor het aanvragen van dit document krijg je van ons vergoed, zodra je de eerste keer voor Zorgwerk hebt gewerkt.


Wat is een VOG en waarom moet ik een VOG overhandigen?


VOG is de afkorting voor “Verklaring Omtrent het Gedrag”. Het is een officiële verklaring, waaruit blijkt dat je gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Hier vind je meer informatie over het aanvragen van een VOG en de eisen waaraan deze moet voldoen.


Ik wil aan de slag. Is mijn VOG al bij jullie binnengekomen?


Zodra je VOG bij ons binnen is, ontvang je meteen een bericht van ons.


Wanneer ontvang ik de vergoeding voor mijn VOG?


De vergoeding voor de VOG ontvang je 2 weken nadat je voor de eerste keer voor Zorgwerk hebt gewerkt.


Ik heb jullie contract ontvangen, maar hoe werkt dat digitaal ondertekenen precies?


Als je hulp nodig hebt bij het digitaal ondertekenen van je contract met Zorgwerk, dan kun je telefonisch contact met ons opnemen via nummer 085 - 487 15 40.


Terug naar boven

Wijzigen gegevens



Hoe kan ik mijn loonbelastingverklaring wijzigen?


Dit doe je via de app. Tik op knop Geldzaken, scroll dan naar Loonheffingskorting en tik vervolgens op Wijzigen.


Hoe kan ik mijn adres, telefoonnummer of e-mailadres wijzigen?


Je kunt dit soort gegevens via de app aanpassen. Tik op je Profielfoto, scroll dan naar Contactgegevens en tik vervolgens op Wijzigen.



Terug naar boven


App en Mijn Zorgwerk


Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?


Op het inlogscherm staat een link waarmee je je wachtwoord opnieuw kunt opvragen. Nadat je op deze link geklikt hebt en op het volgende scherm je e-mailadres hebt ingevuld, ontvang je je wachtwoord automatisch per mail.


Waarom zie ik geen diensten in de app en op Mijn Zorgwerk staan?


Pas nadat je inschrijving (sollicitatieprocedure) volledig is afgerond, verschijnen de diensten in de app en op Mijn Zorgwerk. Tijdens de sollicitatieprocedure heb je al wel toegang tot de app en Mijn Zorgwerk, zodat je daar in ieder geval alvast de handelingenlijst in kunt vullen.

Waar vind ik een handleiding voor de app en Mijn Zorgwerk?


Tik in de app op het ?-icoon. Er verschijnt dan een help-pagina in beeld.


Terug naar boven


Loon


Wat is mijn uurloon?

Tijdens de intake spreek je samen met je intercedent een uitgangsuurloon af, wat gebaseerd is op je functie, opleiding(en), ervaringsjaren en de CAO van de branche waarin je het meest werkzaam zal zijn (bijvoorbeeld cao VVT).

Ga je vervolgens op een later moment via ons in een ander branche aan de slag (bijvoorbeeld de kinderopvang), dan is het uitgangsuurloon de basis voor het vaststellen van je nieuwe uurloon.


Wanneer worden mijn gewerkte uren uitbetaald?


Elke donderdag en vrijdag betalen we de geaccordeerde diensten van de week ervoor uit. Een week loopt van maandag tot en met zondag. Mocht het zo zijn dat je op zondagavond een nachtdienst in gaat, dan wordt de volledige nachtdienst de eerstvolgende week uitbetaald.


Wat betekent de status ‘te verwerken’?


Dit betekent dat wij bezig met het voorbereiden van de betaling.


Hoe kan ik zien of mijn geld is overgemaakt?


Bij de status van de uren staat dan ‘uitbetaald’.


Wat moet ik doen als ik langer of korter heb gewerkt?


Je kunt dit zelf aanpassen in de app of op Mijn Zorgwerk. Als de opdrachtgever instemt met de wijziging, wordt de dienst uitbetaald.


Welke stappen moet ik doorlopen om het aantal gewerkte uren aan te passen?


» Login via de app of op Mijn Zorgwerk.

» Tik op knop Mijn Diensten.
» Tik vervolgens op de dienst die je wilt wijzigen.
» Let op! De status van de aan te passen dienst moet Gewerkt zijn.
» Tik dan op knop Wijzig dienst.
» Vervolgens kun je de volgende velden aanpassen:

- Locatie
- Afdeling
- Starttijd
- Eindtijd
- Pauze

» Na het voltooien van de gewenste wijzigingen tik je op knop Verificatie opslaan.
» De status van je dienst wijzigt vervolgens van Gewerkt naar Geverifieerd.


Zijn mijn diensten al door de opdrachtgever geaccordeerd?


De huidige status van je dienst(en) kun je vinden bij Mijn diensten. De diensten met de status Gewerkt zijn nog niet door de opdrachtgever geaccordeerd. Zodra je dienst is afgelopen, kan de opdrachtgever deze goedkeuren en wijzigt de status in Geaccordeerd.


Wat moet ik doen als mijn gewerkte diensten (nog) niet zijn geaccordeerd?


Vanaf het moment dat de dienst is afgelopen tot en met dinsdag in de week ná je gewerkte dienst heeft de opdrachtgever de tijd om te accorderen. Is je dienst op woensdag nog steeds niet geaccordeerd? Neem dan contact op met je opdrachtgever. De contactgegevens vind je in de app en op Mijn Zorgwerk via de knop Mijn diensten.


Hoeveel uren krijg ik uitbetaald?


Als medewerker van Zorgwerk krijg je wekelijks de uren uitbetaald van alle diensten die je in de voorgaande week gewerkt hebt. Een week loopt van maandag tot en met zondag. Mocht het zo zijn dat je op zondagavond een nachtdienst in gaat, dan wordt de volledige nachtdienst de eerstvolgende week uitbetaald.


Volgens mij heb ik te weinig salaris gekregen. Met wie kan ik hierover contact opnemen?


Als er onduidelijkheden met betrekking tot je salaris zijn, dan kun je telefonisch contact opnemen met onze servicedesk via nummer 010 - 240 99 56.


Waar kan ik mijn loonstroken vinden?


Je kunt je loonstroken downloaden via de app en op Mijn Zorgwerk.


Kan ik mijn loonstroken/jaaropgave ook per post of via e-mail ontvangen?


Zorgwerk verstuurt geen loonstroken per post. Je kunt deze uitsluitend downloaden via de app en op Mijn Zorgwerk.


Waarom staat er op mijn jaaropgave een hoger bedrag dan wat ik op mijn bankrekening heb ontvangen?


Op de jaaropgave wordt je bruto jaarinkomen vermeld en gespecificeerd. Het bedrag wat je op je bankrekening bijgeschreven hebt gekregen is je nettoloon. Zorgwerk heeft van het brutoloon alle wettelijk verplichte belastingen en premies ingehouden en in jouw naam aan de overheid betaald. Daardoor is het bedrag wat je uiteindelijk daadwerkelijk hebt ontvangen lager dan het bedrag wat je op je jaaropgave vermeld ziet staan.


Wat is mijn sv-loon en wat betekent dat?


Het sv-loon is het sociale verzekeringsloon. Dit is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. In geval van werkloosheid stelt het UWV op basis van je sv-loon de hoogte vast van de WW-uitkering waar je recht op hebt.


Ik heb te maken met loonbeslag. Bij wie kan ik terecht als ik hier vragen over heb?


Als je vragen hebt over loonbeslag, dien je zelf contact op te nemen met het deurwaarderskantoor wat het loonbeslag heeft uitgevoerd en verder in behandeling heeft. Zorgwerk is wettelijk verplicht om mee te werken aan een eventueel loonbeslag. We hebben echter geen enkele invloed op de hoogte van het ingehouden bedrag. Als het je niet duidelijk is welk deurwaarderskantoor beslag op (een deel van) je loon heeft gelegd, verwijzen we je naar je salarisstrook (in de app). Daar staat de naam van de beslagleggende deurwaarder vermeld.


Terug naar boven


Vakantiegeld


Wanneer krijg ik mijn vakantiegeld?


Het vakantiegeld wordt elk jaar in de eerste week van juni automatisch uitbetaald.


Wat is vakantiegeld?


Vakantiegeld is een extra uitbetaling van 8% over het totale brutoloon, wat je in een periode van 12 maanden (juni tot juni) via Zorgwerk hebt verdiend.


Terug naar boven


Vakantie-uren


Wat zijn vakantie-uren?


Wanneer je fulltime werkt, bouw je automatisch een bedrag op wat gelijk staat aan 16 vakantie-uren per maand (oftewel 2 dagen per maand). Dit komt overeen met 24 vakantiedagen per jaar. Als je minder werkt, bouw je vanzelfsprekend een evenredig deel op.


Na de salarisbetaling, werken we elke week ook meteen het saldo van je vakantie-uren bij. Het actuele saldo van je vakantie-uren kun je in de app zien en staat tevens op je laatste loonstrook vermeld.


Hoe kan ik vrije dagen opnemen?


Vakantie-uren kun je met behulp van de app opnemen. Zo werkt het:

» Tik op Geldzaken en vervolgens op Opnemen.

» Tik dan op Uren opnemen en

- vul het aantal uren in wat je op wilt nemen (maximaal 8 uur per dag en 40 uur per week)
- vul eventueel de reden in waarom je vrij wilt hebben (dit is niet verplicht);
- selecteer de eerste dag van je verlof;
- tik tenslotte op Uren opnemen om je verzoek te bevestigen.


Wanneer worden mijn opgenomen vakantie-uren uitbetaald?


Zorg er voor dat je op tijd je aanvraag indient, dus minimaal 2 weken voor de dag of periode waarop je vrij wilt krijgen. Als je ergens halverwege een week vrij neemt, kan dit van invloed zijn op de uitbetaling van je wekelijkse salaris. Voorbeeld: je vraagt op donderdag 40 uur verlof aan. Dan worden deze uren over 2 weken verdeeld. Op vrijdag worden dan 8 verlofuren geregistreerd en in de daaropvolgende week 32 uren. De eerst volgende vrijdag worden vervolgens alleen de 8 uren uitbetaald en de week erna nog eens 32 uur.


Kan ik met terugwerkende kracht vakantie-uren opnemen?


Nee, dat kan helaas niet.


Terug naar boven



Scholing & training


Verzorgt Zorgwerk (bij)scholing voor medewerkers?


Zorgwerk vindt scholing heel erg belangrijk! Daarom verzorgen wij op meerdere locaties in het land regelmatig praktijkgerichte trainingen voor diverse functieniveaus. De trainingsdata kun je in de app en op Mijn Zorgwerk terugvinden. Ontdek je in het trainingsaanbod iets waar je graag aan deel wilt nemen, dan kun je je er meteen voor aanmelden.


Terug naar boven



Uit dienst


Hoe kan ik mezelf uitschrijven?


Als je niet meer voor Zorgwerk wilt of kunt werken, dan kun je dit kenbaar maken bij je intercedent. Wij zorgen er dan voor dat je dossier wordt afgesloten en dat eventueel opgebouwde reserveringen aan je worden uitbetaald.


In plaats van jezelf volledig bij Zorgwerk uit te schrijven, kun je er ook voor kiezen om je status te laten wijzigen naar app only. In dat geval benadert Zorgwerk je niet meer voor werk, maar kun je wel op elk moment via de app of op Mijn Zorgwerk zelf een planverzoek indienen om te gaan werken. Dit is een ideale optie voor een ieder die slechts sporadisch beschikbaar is (zelfs als dat slechts één keer per jaar zou zijn) en niet het contact met Zorgwerk wil verliezen.


Wanneer worden mijn reserveringen uitbetaald nadat ik bij Zorgwerk uit dienst ben getreden?


Alle opgebouwde reserveringen worden binnen 6 weken na uitdiensttreding automatisch aan je uitbetaald. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.


Hoe kan ik een getuigschrift opvragen?


Voor het opvragen van een getuigschrift kun je contact opnemen met onze servicedesk. Het verstrekken van een getuigschrift duurt ongeveer 5 werkdagen.


Ik ben bij jullie uit dienst getreden, maar wil nu toch weer via Zorgwerk gaan werken. Wat moet ik doen?


Het niet uitgesloten dat we je pas na een herinschrijving weer nieuw werk aan kunnen bieden. Tijdens zo’n herinschrijving nemen we eventuele wijzigingen in je privé- en/of werksituatie met je door. Wellicht heb je in de tussentijd een nieuw diploma behaald of heb je ergens nieuwe werkervaring opgedaan. Of we wel of niet een herinschrijvingsprocedure met je doorlopen is met name afhankelijk van de termijn waarin je niet voor Zorgwerk hebt gewerkt. Wanneer je opnieuw via Zorgwerk aan de slag wilt gaan, willen we sowieso een up-to-date cv van je ontvangen. Mail dit naar solliciteren@zorgwerk.nl, dan nemen we zo snel als mogelijk contact met je.


Terug naar boven



Ziekte


Hoe meld ik me ziek?


Als je ziek bent, moet je jezelf persoonlijk bij zowel de opdrachtgever, waar de werkzaamheden verricht zouden worden, alsook bij Zorgwerk ziekmelden. Je ziekmelding vindt vanzelfsprekend vóór aanvang van de werkzaamheden plaats, doch uiterlijk tussen 07.00 en 08.00 uur op de dag van ziekte. Als je tijdens het werk ziek wordt en niet meer kunt werken, dan meld je dit bij Zorgwerk en bij de directe leidinggevende van de opdrachtgever waar de werkzaamheden verricht worden.

Let op! Deze ziekmeldingsregels gelden ook in het weekend. We accepteren uitsluitend persoonlijke ziekmeldingen, tenzij er een goede reden is om dit niet persoonlijk te kunnen doen.


Ben ik ziek gemeld bij het UWV?


Nee, je bent ziek gemeld bij Zorgwerk. Zorgwerk is eigen risicodrager. Dit betekent dat je ziekmelding bij onze arbodienst Acture terecht komt en niet bij het UWV.
Mocht je vragen hebben over je ziekmelding, dan kun je contact opnemen met telefoonnummer 024 - 890 94 70.


Ik krijg geen ziektegeld van het UWV. Klopt dat?


Ja dat klopt. Zorgwerk is eigen risicodrager. Alles rondom ziekte – en dus ook de uitbetalingen van ziektegeld – wordt door Acture (de door ons ingehuurde arbodienst) afgehandeld.


Wanneer krijg ik mijn ziektegeld uitbetaald?


Het duurt ongeveer 6 weken voordat je de betaling van je ziektegeld ontvangt. Als je een uitzendovereenkomst fase a hebt, dan regelt onze arbodienst Acture dit voor je. Als je vanwege een zwangerschap niet kunt werken, dan wordt je ziektegeld uitbetaald door het UWV.


Terug naar boven


Pensioenfonds


Bij welk pensioenfonds ben ik aangesloten?


Als medewerker van Zorgwerk ben je aangesloten bij Pensioenfonds STIPP. Zie www.stippensioen.nl voor meer informatie.


Hoe kan ik me uitschrijven bij Pensioenfonds STIPP?


Als je langer dan een half jaar geen werkzaamheden voor Zorgwerk verricht, word je automatisch uitgeschreven bij het pensioenfonds.


Terug naar boven


Werkgeversverklaring


Hoe kan ik in het bezit komen van een werkgeversverklaring?


Zodra je langer dan 4 weken voor Zorgwerk hebt gewerkt, kunnen we een werkgeversverklaring voor je opstellen. Houd er rekening mee dat het opstellen van zo’n verklaring ongeveer 5 werkdagen duurt. Je ontvangt zowel per mail alsook per post een exemplaar.

 

Terug naar boven


App only


Wat houdt ‘app only’ in?


Wil je niet door Zorgwerk gebeld worden voor werk, maar ben je wel af en toe beschikbaar om te werken? Kies er dan voor om je status te wijzigen naar app only. Op die manier blijf je wel gewoon bij ons ingeschreven staan. Het voordeel van de ‘app only’ status is, dat je op elk moment via de app of op Mijn Zorgwerk zelf een planverzoek kunt doen om te werken.

 

Terug naar boven


Zwangerschap


Ik ben zwanger. Hoe geef ik dat door aan Zorgwerk?


Zodra je weet dat je zwanger bent, is het belangrijk om Zorgwerk hiervan meteen op de hoogte te brengen. Dit doe je door per post een zwangerschapsverklaring te sturen naar het onderstaande adres (postzegel niet nodig):

Zorgwerk
Antwoordnummer 30589
3030 WB Rotterdam

Je kunt de verklaring ook naar ons mailen. Ons e-mailadres hiervoor is: servicedesk@zorgwerk.nl


Terug naar boven