Veelgestelde vragen

 

Op deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen over diverse onderwerpen waar je als medewerker van Zorgwerk mee te maken kunt krijgen. Neem even de tijd om alles rustig door te lezen, zodat je volledig op de hoogte bent.

Aan het werk

App en Mijn ZorgwerkVeelgestelde Vragen

Loon

Pensioenfonds

Vakantie-uren en vakantiedagen

Scholing & Training

Uit dienst

Wijzigen gegevens

Ziekte

Zwangerschap



Aan het werk


Wat is een VOG en waarom moet ik een VOG overhandigen?

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat je gedrag in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving. Werken in de zorg, welzijn of kinderopvang betekent werken met een kwetsbare groep mensen. Daarom vragen steeds meer zorg- en welzijnsinstellingen om een VOG en in de kinderopvang is het zelfs verplicht. Daarom is het ook verplicht om een VOG te overleggen voordat je aan het werk gaat via Zorgwerk. Hier vind je meer informatie over het aanvragen van een VOG en de eisen waaraan deze moet voldoen.


Hoe kan ik een vrije dag opnemen?

Je bepaalt zelf met de app of Mijn Zorgwerk wanneer je werkt en dus ook wanneer je niet werkt. Als je niet wilt of kunt werken kun je via de app en Mijn Zorgwerk bovendien aangeven dat je niet beschikbaar bent. Je wordt dan niet gebeld en je krijgt geen aanbevelingen in de app voor diensten voor de periode dat je niet beschikbaar bent. Als je voor langere tijd bij een opdrachtgever wordt uitgezonden, dan kun je de planning en je vrije dagen met de opdrachtgever afstemmen.

Als je vrij neemt kun je er voor kiezen om reserveringen op te nemen, zodat je toch loon doorbetaalt krijgt. Je opgebouwde reserveringen moeten hiervoor wel toereikend zijn. Op je loonstrook vind je de hoogte van je reserveringen. Wil je reserveringen opnemen? Neem dan contact op met de servicedesk via het contactformulier.

 

Werkgeversverklaring

Een werkgeversverklaring kan worden opgesteld op het moment dat je langer dan 4 weken voor Zorgwerk hebt gewerkt. Houdt er rekening mee dat het opstellen van een verklaring ongeveer 5 werkdagen duurt. Je ontvangt een exemplaar per mail en per post.

 

Wat is 'app only'?

Wil je niet door Zorgwerk benaderd worden voor werk, maar ben je wel af en toe beschikbaar om te werken? In plaats van jezelf uit te schrijven kun je er dan voor kiezen om je status te wijzigen in app only. Je wordt dan niet meer door Zorgwerk benaderd voor werk, maar je kunt wel elk moment met de app (of Mijn Zorgwerk) zelf een planverzoek doen om te werken.

 

» Terug naar boven


App en Mijn Zorgwerk


Ik heb geen toegang tot de app en Mijn Zorgwerk. Wat nu?

Zodra je bent ingeschreven bij Zorgwerk ontvang je inloggegevens voor de app en Mijn Zorgwerk. Wachtwoord vergeten? Dan kun je deze via de link op het inlogscherm opnieuw opvragen. Je ontvangt dan een e-mail met je wachtwoord.


Waarom zie ik geen diensten in de app en Mijn Zorgwerk?

Pas wanneer je inschrijving (sollicitatieprocedure) volledig is afgerond, zie je diensten in de app en Mijn Zorgwerk. Tijdens de sollicitatieprocedure heb je al wel toegang tot de app en Mijn Zorgwerk, zodat je de handelingenlijst kunt invullen.


Waar vind ik een handleiding voor de app en Mijn Zorgwerk?

Klik in de app op het ?-icoon om de help-pagina te raadplegen. Daarnaast vind je hier uitgebreide informatie over alle mogelijkheden die de app te bieden heeft.

 

» Terug naar boven

 

Loon


Wat is mijn uurloon?

Tijdens de intake spreek je samen met je intercedent een uitgangsuurloon af, dat is gebaseerd op je functie, opleiding(en), ervaringsjaren en de CAO van de branche waarin je het meeste werkzaam zult zijn. Als je vervolgens in andere branches gaat werken, dient het afgesproken uurloon als uitgangspunt voor het vaststellen van je uurloon binnen de CAO van de betreffende branche. Als je in dezelfde functie gaat werken, verdien je minimaal hetzelfde uurloon als het uitgangsuurloon. Voor vragen over je uurloon kun je contact opnemen met je intercedent.


Wanneer worden mijn gewerkte uren uitbetaald?

Elke donderdag en vrijdag betalen we de geaccordeerde diensten uit van de week er voor (en eerder, indien er diensten later zijn geaccordeerd en/of gecorrigeerd).


Wat moet ik doen als ik langer / korter en/of op een andere locatie / afdeling heb gewerkt dan gepland?

Wijzig de dienst met de app of Mijn Zorgwerk. Daarna controleert en accordeert de opdrachtgever de gewijzigde dienst. Indien alles in orde is, wordt de dienst uitbetaald. Je hoeft wijzigingen dus niet door te geven aan de opdrachtgever en/of aan je intercedent. Zo werkt het wijzigen van een dienst:

» Login op de app of Mijn Zorgwerk
» Tik op knop Mijn Diensten
» Tik op de dienst die je wilt wijzigen
» Let op! De status moet zijn Gewerkt
» Tik op knop Wijzig dienst
» Je kunt vervolgens de volgende velden wijzigen:

- Locatie
- Afdeling
- Starttijd
- Eindtijd
- Pauze

» Tik op knop Verificatie opslaan
» De status wijzigt van Gewerkt naar Geverifieerd

Let op: als je volgens planning hebt gewerkt, hoef je uiteraard niets aan te passen. Je hoeft de dienst dan niet te verifiëren. De opdrachtgever zal je dienst accorderen, zoals je gewend bent.


Zijn mijn diensten al door de opdrachtgever geaccordeerd?

De huidige status van je gewerkte diensten kun je terugvinden in de app en Mijn Zorgwerk. Ga hiervoor naar Mijn diensten. De diensten met status Gewerkt zijn nog niet door de opdrachtgever geaccordeerd. Zodra de dienst is afgelopen, kan de opdrachtgever de dienst accorderen. De opdrachtgever heeft de tijd om te accorderen tot en met dinsdag in de week ná je gewerkte dienst. Gun de opdrachtgever dus de tijd om te accorderen.

Wat moet ik doen als mijn gewerkte diensten (nog) niet zijn geaccordeerd?

De opdrachtgever is verantwoordelijk voor het tijdig accorderen van je gewerkte diensten, zodat de gewerkte uren aan jou uitbetaald kunnen worden. Vanaf het moment dat de dienst is afgelopen tot en met dinsdag in de week ná je gewerkte dienst heeft de opdrachtgever de tijd om te accorderen.

Is je dienst op woensdag nog niet geaccordeerd? Neem dan contact op met de opdrachtgever. De contactgegevens vind je in de app en Mijn Zorgwerk via de knop Mijn diensten.


Hoeveel uren krijg ik uitbetaald?

Als medewerker van Zorgwerk krijg je wekelijks op donderdag of vrijdag de uren uitbetaald van de diensten die je de voorgaande week hebt gewerkt. Verzorgt Zorgwerk het flexpoolmanagement voor jouw werkgever? Dan wordt je door je werkgever uitbetaald op basis van de gewerkte uren die Zorgwerk aanlevert.

Heb je langer of korter gewerkt dan gepland? Dan kun je met de app of Mijn Zorgwerk de gewerkte uren aanpassen. De opdrachtgever(s) controleert en accordeert vervolgens je gewerkte diensten, alvorens deze uitbetaald kunnen worden. Je ontvangt na accordering direct per e-mail een tijdrapport waarin vermeldt staat hoeveel uur je voor de dienst uitbetaald krijgt. Je kunt de status en het aantal uit te betalen uren per dienst volgen met de app of Mijn Zorgwerk. Ga hiervoor naar het overzicht Mijn Diensten.

Kloppen de geaccordeerde uren niet? Neem dan zo snel mogelijk (doch uiterlijk binnen twee dagen) contact op met de opdrachtgever, zodat de uren nog gewijzigd kunnen worden voordat deze uitbetaald worden. Contactgegevens vind je in de app en Mijn Zorgwerk via de knop Mijn diensten.

 

Volgens mij heb ik te weinig salaris gekregen, wat nu?

Om te controleren of je alle gewerkte diensten uitbetaald hebt gekregen, kun je in de app en op Mijn Zorgwerk terugzien of bij elke gewerkte dienst ook staat dat deze uitbetaald is. Dat houdt in dat wij de betaling aan de bank hebben aangeboden (of aan het voorbereiden zijn) en dat je binnen enkele dagen je salaris gestort krijgt.

Bij diensten waar de status niet uitbetaald is, kan het zijn dat de opdrachtgever (de organisatie waar je gewerkt hebt) nog akkoord moet geven op de diensten die je hebt gewerkt. Neem in dat geval contact met de opdrachtgever op om te vragen of ze je gewerkte diensten willen accorderen. Je krijgt je salaris dan de eerstvolgende week uitbetaald.

Als je langer of korter werkt dan vooraf was aangegeven, dan kun je in de app de tijd van de dienst aanpassen en ter plekke aan je contactpersoon van de organisatie vragen om de dienst te accorderen.

Vermoed je dat je om een andere reden te weinig salaris hebt gekregen, neem dan contact op met onze servicedesk.


Waar kan ik mijn loonstroken vinden?

Je kunt je loonstroken downloaden met de app en Mijn Zorgwerk. Wachtwoord vergeten? Deze kun je op het inlogscherm van de app of Mijn Zorgwerk opnieuw opvragen. Je ontvangt dan binnen enkele minuten een e-mail met daarin je wachtwoord. Let op! Geef het e-mailadres op dat bij Zorgwerk bekend is.


Kan ik mijn loonstroken/jaaropgave per post of e-mail ontvangen?

Loonstroken en jaaropgaven worden niet per post of e-mail toegestuurd. Je kunt je loonstroken downloaden met de app en Mijn Zorgwerk. Wachtwoord vergeten? Deze kun je deze via het inlogscherm van de app of Mijn Zorgwerk opnieuw opvragen.


Waarom staat op mijn jaaropgave een hoger bedrag dan dat ik heb ontvangen op mijn rekening?

Op de jaaropgave wordt alleen je bruto jaarinkomen gespecificeerd. Over het bedrag dat je netto hebt ontvangen zijn belastingen en premies ingehouden. Daardoor is het bedrag dat je werkelijk hebt ontvangen lager dan het bedrag dat je op je jaaropgave vermeld ziet staan.


Wanneer krijg ik mijn vakantiegeld?

Het vakantiegeld wordt elk jaar in de eerste week van juni uitbetaald. De hoogte van het reeds opgebouwde bedrag aan vakantiegeld kun je terugvinden op je loonstrook.


Wat is mijn sv-loon en wat betekent dat?

Het sv-loon (sociale verzekeringsloon) is het loon waarover je belastingen en sociale premies hebt betaald. Het UWV gebruikt het sv-loon bijvoorbeeld voor het vaststellen van de hoogte van een WW-uitkering. Een specificatie van het sv-loon staat op vermeld op je loonstrook.


Waar kan ik terecht met vragen over mijn loonbeslag?

Voor vragen over je loonbeslag dien je zelf contact op te nemen met het deurwaarderskantoor dat je loonbeslag in behandeling heeft. De naam van het deurwaarderskantoor kun je terug vinden op de loonstrook. Zorgwerk kan inhoudelijke vragen niet beantwoorden en heeft tevens geen invloed op de hoogte van het loonbeslag.

 

» Terug naar boven


Pensioenfonds


Bij welk pensioenfonds ben ik aangesloten?

Je bent aangesloten bij Pensioenfonds STIPP. Zie www.stippensioen.nl voor meer informatie.


Hoe kan ik mij uitschrijven bij het pensioenfonds STIPP?

Wanneer je langer dan een half jaar geen werkzaamheden voor Zorgwerk hebt verricht wordt je automatisch uitgeschreven bij het pensioenfonds.


» Terug naar boven

 

Vakantie-uren en vakantiegeld


Wat is vakantiegeld?

Vakantiegeld is 8% van het bruto loon dat je verdiend hebt bij Zorgwerk over de afgelopen 12 maanden (van juni tot juni). Dit krijg je uitgekeerd in de week van 1 juni. Dit hoeft je niet aan te vragen, het uitbetalen hiervan gaat automatisch.


Wat zijn vakantie-uren?

Als je fulltime werkt bouw je automatisch een bedrag op dat gelijk staat aan 16 vakantie-uren per maand (2 dagen per maand). Dit komt overeen met 24 vakantiedagen per jaar. Als je minder werkt, bouw je een evenredig deel hiervan op.

Elke dienst die je werkt, bouw je dus gelijk een beetje vakantie-uren op, die je op een later moment kunt opnemen. Elke week na de salarisbetaling wordt ook het saldo vakantie-uren bijgewerkt. Het actuele saldo vakantie-uren staat in de app en op je laatste loonstrook.


Hoe kan ik vakantie-uren opnemen?

Vakantie-uren kan je uitsluitend opnemen via de app:

» Tap op de knop Geldzaken. Halverwege het scherm zie je het saldo opgebouwde vakantie-uren.
» Tap op Opnemen als je uren wilt uitbetalen.
» Op het scherm dat opent zie je, indien je eerder vakantie-uren hebt opgenomen via de app, een historisch overzicht.
» Tap vervolgens op Uren opnemen:

- Typ het totaal aantal uur dat je wilt opnemen.
- Selecteer de eerste dag van je verlof.
- Geef optioneel een reden op (dat is handig voor jezelf, om terug te zien waarom je vakantie-uren hebt uitbetaald).
- Onder de reden zie je het bruto bedrag dat je uitbetaald krijgt.
- Tap op Uren opnemen om vast te leggen.
- Bevestig je vakantie-uren.
- Wacht totdat het vakantie-uren scherm automatisch getoond wordt.

Je kan de opgenomen vakantie-uren nog verwijderen zolang deze nog niet zijn uitbetaald. Net als gewerkte uren, worden opgenomen vakantie-uren in de week ná de datum van je vakantiedag(en) uitbetaald. Dus vakantie-uren die je opneemt in week 1, worden in week 2 uitbetaald.
Het is niet mogelijk om met terugwerkende kracht vakantie-uren op te nemen.


Ik ben uit dienst. Wanneer worden mijn reserveringen uitbetaald?

Als je langer dan 6 weken niet via Zorgwerk hebt gewerkt, worden alle opgebouwde reserveringen automatisch uitbetaald. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.

 

» Terug naar boven


Scholing & training


Verzorgt Zorgwerk (bij)scholing voor medewerkers?

Ja, we verzorgen een paar keer per jaar op meerdere locaties in het land praktijkgerichte trainingen voor diverse functieniveaus. Zodra trainingsdata bekend zijn, vind je een overzicht van de trainingen in de app (en Mijn Zorgwerk) en kun je jezelf er direct  op inschrijven. Je vindt hier meer informatie over het trainingsaanbod.


Uit dienst


Hoe kan ik mijzelf uitschrijven?

Als je niet meer voor Zorgwerk wilt of kunt werken, dan kun je dit kenbaar maken bij je intercedent. Wij zorgen er dan voor dat je dossier wordt afgesloten en je eventueel opgebouwde reserveringen worden uitbetaald. Je wordt dan niet meer door Zorgwerk benaderd voor werk. Je kunt elk moment weer aangeven dat je weer wilt werken. Afhankelijk van de termijn dat je niet hebt gewerkt vindt er dan eerst een herinschrijving plaats, voordat je weer via Zorgwerk aan de slag kunt gaan.

In plaats van jezelf uit te schrijven kun je er ook voor kiezen om je status te wijzigen in app only. Je wordt dan niet meer door Zorgwerk benaderd voor werk, maar je kunt wel elk moment met de app (of Mijn Zorgwerk) zelf een planverzoek doen om te werken. Ideaal voor als je slechts sporadisch beschikbaar bent (al is het maar één keer per jaar) en het contact met Zorgwerk niet wilt verliezen.


Wanneer worden mijn reserveringen uitbetaald?

Alle opgebouwde reserveringen worden binnen 6 weken na uitdiensttreding automatisch uitbetaald. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.


Hoe kan ik een getuigschrift opvragen?

Voor het opvragen van een getuigschrift kun je contact opnemen met de servicedesk. Het verstrekken van een getuigschrift duurt ongeveer 5 werkdagen.

 

» Terug naar boven


Wijzigen gegevens


Hoe kan ik mijn loonbelastingverklaring wijzigen?

Dit doe je via de app. Tap op knop Geldzaken, scroll naar Loonheffingskorting en tap op Wijzigen.


Hoe kan ik mijn adres, telefoonnummer of e-mailadres wijzigen?

Dit doe je via de app. Tap op je Profielfoto (of de placeholder), scroll naar Contactgegevens en tap op Wijzigen.

 

» Terug naar boven


Ziekte


Hoe meld ik mijzelf ziek?

Indien je ziek bent, dien je jezelf persoonlijk, vóór aanvang van de werkzaamheden, doch uiterlijk tussen 07.00 en 08.00 uur op de dag van ziekte, ziek te melden bij de opdrachtgever waar de werkzaamheden verricht zouden worden én bij Zorgwerk. Als je tijdens het werk ziek wordt en niet meer kunt werken dan meldt je dit bij Zorgwerk en bij de directe leidinggevende van de opdrachtgever waar de werkzaamheden verricht worden.

Let op! Dit geldt ook in het weekend. Niet persoonlijke ziekmeldingen worden niet geaccepteerd, tenzij daarvoor goede redenen zijn.


Volgens het UWV ben ik niet ziek gemeld, klopt dat?

Dit is juist. Zorgwerk is eigen risicodrager. Dit betekent dat de ziekmelding bij onze arbodienst Acture terecht komt en niet bij het UWV. Mocht je vragen hebben over je ziekmelding, dan kun je contact opnemen met telefoonnummer 024-8909470.


Ik krijg geen ziektegeld van het UWV, klopt dat?

Het UWV betaalt geen ziektegeld aan u uit. Dit komt omdat Zorgwerk eigen risicodrager is. Onze arbodienst Acture regelt dit voor u (behalve als u ziek bent ten gevolgde van zwangerschap). De betaling laat ongeveer 6 weken op zich wachten.

Heeft u een arbeidsovereenkomst met Zorgwerk ondertekend voor bepaalde tijd (dat is fase B of C), dan krijgt u het ziektegeld via Zorgwerk uitbetaald. De betaling laat dan ongeveer 2 weken op zich wachten.


Wanneer krijg ik mijn ziektegeld uitbetaald?

Als u een uitzendovereenkomst fase a heeft, dan regelt onze arbodienst Acture dit voor u. Wanneer u niet kunt werken vanwege zwangerschap dan wordt uw ziektegeld door het UWV uitbetaald. De betaling laat ongeveer 6 weken op zich wachten. Heeft u een arbeidsovereenkomst met Zorgwerk ondertekend voor bepaalde tijd (dat is fase B of C), dan krijgt u het ziektegeld via Zorgwerk uitbetaald. De betaling laat dan ongeveer 2 weken op zich wachten.


Hoe kan ik een overzicht opvragen van mijn gewerkte uren bij een opdrachtgever van Zorgwerk?

Voor het opvragen van je gewerkte uren bij een opdrachtgever van Zorgwerk dien je contact op te nemen met de servicedesk. Het duurt ongeveer 3 werkdagen voordat wij je verzoek kunnen behandelen.

» Terug naar boven


Zwangerschap


Aanvragen zwangerschapsuitkering

Het is belangrijk dat Zorgwerk een zwangerschapsverklaring ontvangt op het moment dat u zwanger bent. U kunt de verklaring gratis per post versturen naar:

Zorgwerk
Antwoordnummer 30589
3030 WB Rotterdam

 

» Terug naar boven